Diagnosombuden

Vad gör diagnosombuden?

Syftet med diagnosombudsverksamheten är att ge medlemmarna diagnosspecifikt stöd

- att svara på de frågor som man har kring sin sjukdom, samt även ge personligt stöd.

Reumatologerna delar in de reumatiska sjukdomarna i cirka 80 olika reumatiska diagnoser. För att göra det hanterligare så har vi valt att dela in diagnoserna i fem stora grupper, där någon grupp innehåller få diagnoser och någon många diagnoser. Därmed inte sagt att någon diagnos är mer eller mindre viktig än någon annan.

På förbundsnivå finns Centrala Diagnosrådet vars medlemmar alla har en eller flera diagnoser inom en grupp, som de representerar, I Reumatikerföreningen Varberg finns en diagnosombudsansvarig och fem diagnosombud.

Tanken bakom diagnosombudsverksamheten är enkel: Vi tror att den som har en sjukdom kan bli en verkligt duktig expert på sin sjukdom och hon/han kan vara en viktig samtalspartner för övriga medlemmar.

Diagnosombuden i vår förening:

Sjögrens/SLE:       Ritva Backe tel 0340-678847, 070-8664523

Artriter:                  Birgitta Ehmke tel 0340-15394 070-2283771